tirsdag 13. desember 2016

Oppgave 3 Medieanalyse – NRK sitt populære fredagsprogram – Norge rundt.

Oppgave 3
Medieanalyse – NRK sitt populære fredagsprogram – Norge rundt.

Innledning
Jeg velger meg NRK sitt populære fredagsprogram Norge rundt. Dette programmet har NRK sendt i over 40 år og det har en bred seerskare. Unge og gamle kan finne glede i dette konseptet. Jeg har sett dette programmet selv fra jeg var ungdom og som far sammen med mine barn. Og vi har alltid hatt glede av både innslag og den faste musikken i starten - Norsk dans nr. 2, av Edvard Grieg.  Programmet ble første gang sendt 2. oktober 1976 og har det meste av tiden blitt sendt fredag kveld. Programmet ble flyttet fra fredagskvelden 1930 til søndag kveld klokka 2100 høsten 2000, men etter et formidabelt folkekrav, ble det flyttet tilbake 5. januar 2001.

Hoveddel
Norge rundt begynner alltid 1930 på fredagene. Norge rundt har og et tilnavn som jeg syns passer godt: Distriktenes magasin! Og selve produktideen var å samle alle distriktskontorenes innslag til en post på programmet. Dette lyktes en med og innholdet kommer derfor fra hele Norge. Det spenner seg fra innslag om dyr, bygninger, treskjærere, og bragder av ulik slag. Programmet har ikke faste programleder. Denne jobber går på rundgang blant ansatte på NRK sine distriktskontorer. Hovedkontoret for Norge Runde er i Bergen. Sjangerbetegnelse for Norge Rundt er underholdning. Det er pr 2016 vist over 10 200 klipp i programmet. Programmet varer ca 25 min.  Jeg vil påstå at programmet er et samlende konsept for familier med folk i alle aldre. Det preges av vanlige folks hverdag og liv. Det er ingen kontroversielle innslag av vold eller sex, men underholdende og opplysende innslag til glede for alle som ser på.

Programmet har en fast vignett. Denne er satt sammen av humoristiske klipp som jeg husker godt barna mine hadde fast forventning til. En gutt på ca 3 år på bassengkanten i badeparken i Langesund som stuper uti vannet med stor overbevisning. Videre katten som lusker seg innpå ei skjære som sitter ytterst på ei grein, men som mister forfestet og snurrer rundt – og han som skal hoppe på ski og lander i toppen av ei bjørk hvor han blir hengende i uvisse inntil treet knekker og gutten ramler i bakken- for å nevne noen.

Avslutning
Norge Rundt gjør det tittelen tilsier. Nemlig å gi seeren inntrykk fra det ganske land, fra nord til sør og fra øst til vest. Musikken og den rolige programleder som på finurlig vis introduserer seeren for neste innslag. Noen ganger godt gjennomtenkt, andre litt på skrå!
Programmet fungerer og jeg anbefaler flyktninger å se på, da det kan gi litt samfunnskunnskap og geografi på en humørfylt måte.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar