lørdag 17. desember 2016

Oppgave 7

Oppgave 7

Ribbe er to ganger bedre enn pinnekjøtt.

Vi nærmer oss jul og årelange mattradisjoner. NRK viten melder at ribbemiddagen er «klimatisk» mere fornuftig enn pinnekjøtt.
Som utdannet kokk ble jeg interessert i denne nyheten på NRK vitennyheter. Artikkelen slår fast at ribbe er den julemiddagen som det spises mest av i Norge, men tar med at pinnekjøtt øker mest i popularitet. Videre anbefaler livsløpsanalytiker Christian Solli at vi ikke trenger å droppe pinnekjøtt til jul, siden det er jul bare en gang i året!

Pinnekjøtt kommer ut med høyere klimagassutslipp enn produksjon av svinekjøtt. Mitt spørsmål er da: er det tatt høyde for prompeeffekten av de som spiser det ene eller det andre? – altså du og jeg?

Visstnok er det en forskjell mellom lammekjøtt som blir til pinnekjøtt og en gris som slaktes etter et litt lengre liv. Men holder påstandene mål når vi tenker på at et lam lever uten særlige ekstra fòringsbehov. De spiser naturlig gress på beite, men en gris får «kunstig fòr» fra fødsel til slakt. Selv om lammet slipper ut metan, må en ta i betrakting kvaliteten av livsløpet som og må omfatte bruk av elektrisitet i et grisehus, mens et lam har innebygd varme gjennom ulla.
Jeg synes ikke at artikkelen er ikke troverdig for meg. Den tar ikke tilstrekkelig hensyn til lammets liv og grisens liv før døden inntrer!

 

https://www.nrk.no/viten/ribbe-dobbelt-sa-bra-som-pinnekjott-1.13276845

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar